Theadamlife

Hej Sverige!

Kategori: På svenska

Känner att jag har försummat bloggen lite den senaste tiden men det är bara för att det är så mycket på gång hela tiden! Jag känner speciellt dock att jag försummat er svenska läsare så här kommer en update till alla mamma, pappa, mostrar, kusiner, resten av hela schläkta' samt alla vänner som suger på engelska (skojar bara).
Jag skriver så mycket på engelska eftersom jag vet att svenska är ett så superbra språk att det bara är förunnat typ nio miljoner människor på jorden, samt att jag vet att ni kan engelska allihop! (det är det som jag går runt och skryter med inför alla utlänningar här borta i alla fall!)

Så var ska jag börja.. Det som har tagit upp min tid som mest nu den senaste tiden är två tentor, eller test är det väl snarare, inte så stora allvarliga saker. Men jag har verkligen kommit ifrån pluggandet nu på, hur lång tid kan det va..., 5 månader! Jag kommer ihåg att det var precis samma sak när jag började plugga i Linz/Österrike. Man glider in i en tillvaro där man bara glider runt och njuter av sällskap, fester och den nya atmosfären så sen när det helt plötsligt är dags att använda hjärncellerna igen så har de blivit helt dammiga. Det är just det som jag har råkat ut för nu, testerna gick inte som smort med andra ord... Fick tillbaka dem idag redan och båda gick visst bra men det kändes inte alls bra att sitta där och skriva dem, kände mig så korkad så nu är det bara dags att ta tag i saker, jag vet bara inte var jag ska börja! Alla kurser är så extremt ointressanta och inte alls så utvecklande som jag trodde att de skulle vara. När en kurs är tråkig så ökar det inte hller precis viljan till att plugga till det... Pratade med Bob nyss som är utbytesstudent i Taipei, hon verkar ha fått riktigt intressanta kurser men å andra sidan så har hon skitväder (regnar hela tiden samt börjar bli kallt, bara 23 grader!). Man kan helt enkelt inte få allt här i världen, här är det fortfarande 30 grader och jag tror det bara blir soligare faktiskt!

I övrigt så är allt bra med mig, här är några bevis på att jag har kommit in i min fjärde hemmastad:
- jag tror jag har vänjt mig vid att ha AC på inomhus hela tiden så nu är jag inte förskyld längre
- jag är riktigt bra på att köra scooter
- jag har inte längre magkramp vilket betyder att asien bakterie floran har blivit en del av mig nu (vet inte om det är nått positivt i och för sig... låter lite som om det är en liten asiat som kommer börja växa inom mig snart)
- Jag kan beställa saker på restauranger genom att peka på saker och säga "Nei ge" för att sedan följa upp meningen med ett "Duo quai (shau) qien? (tjenn)" Detta mina vänner är kinesiska och betyder "det där" och "hur mycket kostar det?"

Kinesiskan är verkligen det svåraste som jag någonsin gett mig på tror jag, vår lärare kör dessutom ganska hårt med oss och förklarar inte vad orden betyder utan provar istället att säga samma ord tre gånger och vifta lite med armarna (den tredje gången hon säger det så är det  meningen att vi ska fatta vad det betyder). Nä men hon kan engelska och förklarar väl så gott hon kan, hon ger oss i alla fall godis eller presenter varje vecka. Jag tror hon egentligen är dagisfröken men det gör inget, vi är ända bara ett gäng korkade småbarn för henne tror jag, vi kommer aldrig kunna lära oss att uttala orden som de ska uttalas... Mina taiwan kompisar fattar aldrig vad jag säger utom de två meingarna som jag nyss gav exempel på.

Nu börjar visst klockan bli mycket igen, höll på att slå rekord nyss genom att stänga igen datorn redan innan klockan 00.00 men nu kommer den väl bli ett igen (ja jag gör allt för att ni i europa ska få så mycket kontakt med mig som möjligt) :)

Men hör gärna av er lite, vad vill ni veta vad som händer här? Vill ni ha bildbevis på nått asiatiskt? Tveka inte att fråga, jag finns här för er bekvämhet och kastar ut mig i den hårda världen för att öka er kunskap om den andra sidan av jordklotet! ;)

Ha det bäst hörni! Jag tänker på er och saknar er


och så lite nakenbild på det...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: