Theadamlife

Boktips!

Kategori: In English

Sen jag flyttade till Paris så har jag läst mer böcker än jag någonsin gjorde i Sverige. Anledningen är att jag inte hade så många att prata svenska med förutom med familjen hemma och till viss del över telefon med jobbet. Jag läser nog en bok i månaden tror jag vilket jag tycker är ganska bra i alla fall!

Den genre som jag har fastnat för är historier som utspelar sig bakåt i tiden som under 18- och tidigt 19- hundratal. Jag är bara så himla fascinerad att läsa om hur folk levde förr, hur hemskt allting var och hur hårt de fick slita för att bara överleva. Man lär sig massa nya ord också och yrken som folk hade förr som inte ens finns längre idag.

Böcker jag verkligen kan rekommendera är Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf som är en väldigt vacker historia om en far som saknar sin dotter så mycket att han blir galen. Den bästa boken jag läst är nog ändå Giganternas fall av Ken Follett som skildrar livet under första världskriget sett från alla samhällsklasser. Jag gillade den boken bara för att han beskriver allt så levande och man verkligen sugs in i historien bara för att detta var en tid i världen då stod inför enorma förändringar av maktbalans, arbetar- och industriell revolution. En gång missade jag att gå av i tunnelbanan bara för att jag var så tagen!!

Bara för att Giganternas fall var så himla bra så köpte jag en annan bok av Ken Follett när jag var hemma över påsk, den heter Svärdet och Spiran. Har läst den hela dagen och kommit en bit in i den men jag är lite besviken än så länge, denna boken håller inte alls samma kvalité av spänning som den andra boken... Känns som om den är lite fööör beskrivande om allt, vi får se

Kommentarer

  • Asa Backhouse säger:

    Tja!



    Har du sett filmen "Svardet och Spiran"? De brukar visa den varje ar pa TV hemma typ innan jul eller precis efter och jag tror att den gar i tre delar. Jag har inte last boken sa jag inte uttrycka mig om den men filmen ar riktigt bra. Den kan jag rekommendera. Jag har en hel del svenska bocker hemma nu for tillfallet och jag har last ut alla sa du kan lana nagra stycken om du vill. De ar inte samma typ av genre dock men du kanske kan hitta nat av intresse iaf. Jag haller hogt tempo pa lasandet: ca 1 bok/vecka. Men sa pendlar jag ju mycket ocksa! :) See you tomorrow! Kul att du borjat blogga lite igen! kram

    2012-05-25 | 16:09:20
    Bloggadress: http://asabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här: