Theadamlife

Krav

Kategori: På svenska

krav [kra:v] kravet krav kraven subst.
önskemål som man ställer som villkor för något

Krav är något man kräver av någon och jag har upptäckt att jag kan vara en väldigt krävande person, speciellt höga krav har jag på de som jag tycker om mest. Detta kan ju tyckas vara ganska orättvist, men.... jag vet inte. Jag har tänkt över de krav jag ställer på min familj och mina närmaste vänner ganska länge nu, jag förväntar mig liksom att de alltid ska göra som jag vill och när de inte gör det blir jag först besviken, sen sur och om det är riktigt illa så gör det mig till och med förbannad. Det är ganska ironiskt att jag kan bli så arg på de jag älskar mest när jag kan hålla upp en fasad av glädje framför idiotiskt elaka turister som då och då kommer in på turistbyrån.

Men det är väl just att eftersom jag gillar dessa utvalda människor så mycket så gör det att jag förväntar mig att de ska visa lika mycket kärlek tillbaka till mig. Okej jag går väl inte runt och lägger röda rosor för deras fötter där de går, pussar och kramar dem hela tiden eller skriver kärlekssånger om vår eviga vänskap. Nä, jag ställer helt enkelt krav på dem istället för det gör jag inte på någon annan bekant eller främlingen på gatan, de kan få bete sig hur dumt de vill, det rör inte mig. Men mina vänner och familj är de som jag bryr mig om och jag vill att de ska bry sig om mig tillbaks det är alltså inte mer än rätt att de även ställer krav på mig men gör någon det? - Vet inte...

Allt detta är kanske bara en förlängning av mitt besserwisseri, att jag jämt ska veta bäst och att jag vet det bästa för mina kära eller så är det kanske min längtan efter att bli ohämningslöst omtyckt av allt och alla. Båda dessa alternativ är ganska löjliga och jag är medveten om det.

Jag vet inte hur jag ska ändra på detta beteende som jag har eller om jag ens vill sträva efter att ändra det. Shit, nu har jag varit allt för självutlämnande känns det som, döm mig inte...

Kommentarer

  • Lova säger:

    det är okej.. Så länge det är ett givande OCH ett tagande är det okej..

    2009-07-31 | 12:36:37
  • Lina säger:

    Herre min get! Om du går runt och tänker allt det där hela tiden, måste du nog tänka att jag är en ganska dålig vän och framför allt människa. Känns som att jag aldrig gör som du säger. Fast å andra sidan har jag nog aldrig varit med om att du ställt några krav på mig, inte vad jag har känt iaf. Men relaxa lite, världen kommer aldrig bli som man vill, och krav kan gnaga sönder en och en relationer. Ingen är perfekt liksom, men som Lova säger, Så länge det är ett givande och ett tagande är det okey....

    2009-08-02 | 14:37:17
    Bloggadress: http://hurricanel.blogspot.com

Kommentera inlägget här: