Theadamlife

Kinesiska

Kategori: På svenska

Så nu har jag suttit i fyra timmar och jobbat med kineskiska läxan. Det går framåt bara inte så snabbt som jag ahde hoppats... Det är så frukansvärt tidskrävande eftersom jag inte kan tecknen så måste jag gå igenom alla tidigare anteckningar, skolbok och power point slides som vi haft på lektionerna.

Jag kan inte alla tecken utan det som jag har pluggat mest är hur man uttalar tecknen, alltså pinyin. Jag sitter först och letar reda på hur alla tecken uttalas i pinyin och sen måste jag hitta vad själva ordet betyder, jag sitter med andra ord och gör dubbelt arbete.


Så här bekymmrat har jag nu sett ut de senaste timmarna...

Men det finns något positivt också, jag lär mig så mycket och jag lär mig känna igen tecknen och hur man bygger upp meningar för kinesisk grammatik liknar inget jag sett innan. Det liksom för lätt på något sätt... I europeiska språk måste man alltid ta hänsyn till grammatik och massa undantagsregler och annat jag vet inte vad. I kinesiska lägger man bara till ett tecken om man undrar något eller om man letar efter vägbeskrivning.


Jag lär mig!! :D

Apropå grammatiken så underlättar det inte növändigtvis just att det är så lätt grammatik, oftast tvärtom... Här är ett exempel:

Ni xing qi tian qu gong si zuo shen mo?

Direktöversättning: Du imorgon färdas offentlig buss till "fråga" (shen mo lägger man till när man skriver en fråga)?
Svenska: Kommer du ta bussen imorgon?

Detta blir en lång kväll...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: