Theadamlife

Earthquake

Kategori: På svenska

Denna helgen så var jag i Taroko nationalpark, det var helt otroligt vackert trots att det var väldigt molnigt. Tyvärr så glömde jag min kamera hemma så jag har inga bilder att visa upp ännu utan jag hoppas istället att jag ska få bilder från mina kompisar snart så får se om jag hinner fådem innan de åker hem!

Men det jag tar med mig från denna resan är inte hur vackert landskapet var, djupa slingrande dalar med höga grönklädda berg på sidorna.

Nä det jag kommer komma ihåg från denna resan är min värsta jordbävingsupplevelse någonsin! Det var på kvällen och det var mörkt. Vi satt på ett hotell och spelade kort och väntade på att vi skulle gå och lägga oss när helt plötsligt allt börjar skaka! Min andra jordbävning i livet ägde rum bara det att denna gången så var det inte lika häftigt som förra gången... Det var massa unga taiwaneser på samma ställe och först när det började skaka så tittade alla bara på varandra sen insåg vi att det skakar lite väl mycket och samtidigt som alla taiwaneser börjar springa mot utgångarna och skrika så börjar vi göra likadant.

Strömmen gick dessutom och det blev becksvart. Tänk er att taiwaneserna som är uppvuxna med det här blev rädda vad ska då jag som en liten svensk göra? Vi gick tillbaka till vårt lilla hostel där det var becksvart men det var ett gäng med vuxna som hade tänt en eld så vi satt där en stund och väntade på efterskalvet. Vi väntade och väntade och till slut blev vi trötta på att sitta i röken och gick och la oss.

Jag vaknade mitt i natten av att sängen skakade konstigt nog så var det bara jag i mitt sällskap som kände det så jag kan aldrig få bevisat om det var en dröm eller sanning...

 Strömmen kom inte tillbaks förrän nästa dag runt 12 på dagen så vi antog att det var en ganska stark jordbävning, senare på kvällen så såg vi på nyheterna att det hade varit en jordbävning med en magnitud av 5 på richterskalan i Taroko där vi befann oss, starkaste jordbävningen på hela året! 



Så här set det ur när en jordbävning på 5 går loss...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: