Theadamlife

Kommer jag bli utvald?

Kategori: På svenska

Detta skickade jag iväg till Växjö uni. för bedömning om jag ska bli deras asien bloggare för denna höst terminen. Tror ni det går vägen? *håller tummarna*

Nedräkningen har börjat, varje dag räknar datorn ner till dagen då jag äntligen ska få åka iväg på mitt utbyte i Taiwan. Jag har i och för sig redan varit på en utbytestermin genom Växjö universitet men nervositeten var, då som nu, hög och spänningen inför alla de utmaningar som jag kommer ställas inför ligger som en ständig dimma över sinnet. Att åka till ett annat land är en chans att känna på ett lands eller rättare sagt ett helt folks kultur eftersom man på ett sätt tvingas leva efter deras normer.


Men det är just det att man kastas in i ett annat forum än det man är van vid som är charmen med hela utbytet, man får uppleva hur det är på de platser som man tidigare bara sett på foton, äta den maten som man själv aldrig skulle hitta i mataffären här hemma och vara med om de mest ovanliga situationer som man aldrig trodde man skulle hamna i. Det är detta som jag skulle vilja ta upp i mina blogginlägg. Det är trots inte enbart skolupplevelsen man är ute efter när man åker på en utlandstermin utan det är själva erfarenheten av att ha bott och verkat i en annan kultur än sin egen under en längre tid.


Jag har varit ute och rest en del i mina dagar och som jag nämnde ovan så har jag redan varit som utbytesstudent en gång tidigare, då i Österrike. Jag skulle aldrig för allt livet vilja byta bort den terminen jag tillbringade där eftersom jag aldrig har lärt mig så mycket som jag gjorde då och jag växte även så mycket som människa. Jag ser det därför som en enorm chans att få åka utomlands igen. Österrike var en utmaning, Asien och Taiwan kan jag tänka mig kommer bli detsamma om inte till och med krävande! Jag ville ta min utbytesupplevelse till nästa steg och Taiwan såg jag som en stor chans till detta. Jag vill ut bland folket som bor i husen, in på nattmarknaderna och ner i de djupa turkosa vattnen. 

Min tidigare erfarenhet som utbytesstudent ser jag som en fördel för jag kan då jämföra mina upplevelser och kanske har jag även mognat mer än de som åker för första gången. Att våga ta för sig i en så annorlunda kultur än vår egen är nämligen lättare sagt än gjort. Jag har dessutom vänner i min stad Kaohsiung och i Taiwan så jag hoppas på så sätt kunna få en bättre insyn i Taiwans hemligheter än de andra utbytesstudenter som inte redan känner någon.

Jag älskar (som om det inte redan märks) att resa och jag kommer inte enbart rapportera i mina inlägg om hur det är att studera och bo i ett annat land utan även chansen man får som utbytesstudent att resa runt i världen tillsammans med andra liktänkande studenter.


Till sist då min uppmaning till dig som läsare, välj mig till utbytes bloggaren för Taiwan 09/10 så kommer ni få många inlägg, skrivna i ärlighetens namn men med glimten i ögat och med massor med foton.


På återseende eller   再见 som man säger på mandarin!

/Adam


Ps. Om ni vill se mer skrivet av mig så finns det fler blogginlägg så det är bara att höra av er!

Kommentarer

  • Lina säger:

    Snygg ny head banner. Du måste förklara för mig hur man fixar dit en sån på blogg.se Jag har letat men inte kunnat. Vill du att jag ska designa nått coolt åt dig kanske (inte för att den inte är så snygg)

    PUSS!

    2009-08-10 | 16:43:02
    Bloggadress: http://hurricanel.blogspot.com

Kommentera inlägget här: