Theadamlife

Bröllop gånger 2

Kategori: På svenska

Det känns lte väl löjligt att jag ens ska nämna detta men om ni missat det så har nu även prinsessan Madeleine förlovat sig och ska gifta sig. Jag uppdaterade mig först idag om hur det hela gått till och att alltihop verkar ha gått väldigt professionellt till, till skillnad från kronprinsessan som hade en lite väl över professionell konferens. Det kan ju kännas lite väl överdrivet att det ska gå så officiellt till jämt så fort det har med kungahuset att göra men det är ju också det som är lite hela charmen av det.

 

Jag pratade lite kort idag med Frau C idag på jobbet och hon verkligen hatade hela monarkin, blev lite obekvämt där ett tag eftersom jag ändå skulle kunna kalla mig för rojalist. Jag tycker monarkin är något som Sverige verkligen ska hålla fast vid, det är en viktig del av vår historia och som skiljer Sverige från de flesta andra länder i Europa. Många länder som haft monarki vill idag ha tillbaka den, delvis för att det är ett nationalvärde men även en stor turistattraktion. 

Det som jag främst är för med kungahuset är att de gör ett så enormt jobb för att marknadsföra Sverige i hela världen. De har ändå representationen av Sverige i blodet och lär sig tidigt hur man bäst ska framhäva sitt land och sig själva. Detta är något som en folkvald person skulle kunna idra med. Om man till exempel ser på Tyskland så har de dels en förbundskansler och även en president som åker runt som representant för landet. Har du nånsin hört talas om denna personen? Tror inte det, jag menar varför skulle du, den personen kan aldrig bli som en fast representant för landet eftersom den byts ut jämt... Känns lite trist, ungefär samma roll som den landshövding som finns i varje landskap, hatar landshövdingar. :P Har aldrig fattat grejen liksom, en person som regeringen väljer att flytta in på ett gods och helt plötligt sk fungera som representant för ett landskap bara för att denne känner rätt personer eller har varit politikst aktiv hela livet? Pah...

Det som jag i så fall tycker är illa med monarkin är att kungafamiljen är ju aldrig ledig, de måste jämt vara på spänn och se så där perfekta ut som bara de kan... Jag tror det är nått att varje svensk betalar en tia varje år till kungahusets avgifter, helt okej med mig för det jobb de gör. Jag kan nog till och med tänka mig att betala en extra femma nästa år så de kan få ett bröllop eller två.

And Frau C, dont hate me, agree to disagree?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: